Rauma kommune oppnår opprykk til 20. plass i Kommunebarometeret 2023. En bemerkelsesverdig forbedring på hele 154 plasser.

Rauma kommune er stolt over å kunngjøre sitt betydelige opprykk til 20. plass i årets utgave av Kommunebarometeret. Dette gode resultatet reflekterer en imponerende forbedring fra fjorårets 174. plass, og det beviser kommunens dedikasjon til å levere gode og solide tjenester samtidig som kommunen må forberede seg på fremtidens utfordringer.

Kommunebarometeret er en anerkjent rangering av norske kommuner, som baserer seg på en omfattende analyse av 155 nøkkeltall over 12 ulike sektorer. Denne omfattende tilnærmingen gir et godt bilde av kommunenes ytelse innen kvalitet, effektivitet og økonomi. Opprykket til 20. plass iårets Kommunebarometer er en indikasjon på Rauma kommunes kontinuerlige og stringente innsats for å utvikle seg og å levere tjenester på et høyt nivå.

«Vår plassering som nummer 20 i årets Kommunebarometer er en annerkjennelse til våre hardtarbeidende medarbeidere og vårt engasjement for våre innbyggere. Vi har som mål å fortsetteå heve standarden på våre tjenester samtidig som vi må jobbe for vår økonomiske stabilitet,» uttaler kommunedirektør Rune Fromreide Sommer. «Vi er på ingen måte på trygg grunn økonomisk sett, men målsettingen om å komme ut av ROBEK til neste år – og forbli utenfor står ved lag» uttaler kommunedirektøren videre.

Spesielt imponerende er forbedringene innen de sektorene som i størst grad har påvirket kommunens rangering. Innen "Pleie og omsorg" har Rauma kommune avansert hele 155 plasser, og oppnådd en 28. plass i hele landet. Denne forbedringen bekrefter kommunens innsats for å sikre omsorg og tjenester av god kvalitet til sine innbyggere. I tillegg har Rauma kommune også opplevd en imponerende fremgang innen økonomi, med en forbedring på 109 plasser. Dette vitner om, at de grep politikere og administrasjonen har gjort de seneste årene, har hatt den ønskede effekt. Rauma kommunes klatring oppover på Kommunebarometeret er et resultat av at politikere og administrasjonen har evnet å forene tjenestekvalitet med økonomisk ansvar. Gjennom effektiv ressursstyring og grundig planlegging, har kommunen lyktes med å holde en høy standard på tjenestene uten å belaste økonomien unødig.

«En gledens dag for kommunen vår! Det er et omfattende analysearbeid og rapporteringsgrunnlag som ligger bak Kommunebarometeret og forbedringene innenfor de fleste sektorene vitner om at vi er på riktig vei. Samtidig skal vi være oppmerksomme på at det er tjenesteområder hvor vi fremdeles trenger forbedringer og må fortsette arbeidet. Alt er ikke like bra overalt – men vi må feire at vi nå har oppnådd tidenes beste resultat av både ansattes innsats og administrative og politiskeprioriteringer» uttaler en stolt ordfører Yvonne Wold (SV).