Skal du gifte deg borgerlig?Kommunene har ansvaret for borgerlige vigsler. Vigslene kan gjennomføres på rådhuset, eller på andre steder etter avtale (hovedregelen at stedet skal være lett tilgjengelig fra offentlig vei). Her finner du oversikt over mulighetene og hvordan ordningen fungerer i Rauma kommune. Hvem kan gifte seg borgerlig i Rauma kommune? I Rauma kommune kan alle som oppfyller kravene fastsatt i ekteskapsloven bli vigslet, dette inkluderer kommunens egne innbyggere, innbyggere i andre kommuner, personer bosatt i utlandet og utenlandske statsborgere. Når kan jeg gifte meg? I Rauma kommune kan du gifte deg kostnadsfritt borgerlig fra mandag til fredag - med unntak av helligdager - kl. 09:00-15:00 på rådhuset (vi bruker som oftest rådhussalen). Vigsel kan også utføres i dette tidsrommet for personer bosatt i andre kommuner, mot et gebyr (se egen del for priser). Rauma kommune tilbyr også å utføre vigsler på lørdag dagtid, under forutsetning av at kommunen har mottatt beskjed minst seks uker i forveien. Vigsel kan gjennomføres også andre på tidspunkt etter avtale. Brudeparet blir bedt om å oppgi ønsket dato og tidspunkt og evt. alternative datoer og tidspunkt. Kommunen vil forsøke å imøtekomme ønskene, men dette avhenger av tilgjengelighet av vigsler og lokale. Hvor kan jeg gifte meg? Vigsel kan utføres i rådhussalen. Bruk av dette rommet er gratis for de som benytter seg av kommunens gratistilbud, så lenge minst en av personene er bosatt i Rauma kommune. Det er også anledning til å avtale andre steder for vigsler, både i kommunale lokaler og andre steder. Brudefølget må i disse tilfellene dekke leie selv. Stedet for vigselsseremonien skal være mulig å nå fra offentlig vei, med mindre annet er avtalt med vigsler. Vigslere - hvem kan vie deg? I Rauma kommune har følgende personer myndighet til å være vigsler: Ordfører Yvonne Wold Varaordfører Magnhild Vik Kommunedirektør Toril Hovdenak Ass. kommunedirektør Perry Ulvestad Serviceleder Liv Jorunn Bårdsnes Horgheim Ofte er det ordføreren som er vigsler, men vigsler vil bli valgt av kommunen ut ifra tilgjengelighet. Det er mulig å reservere seg fra å bli vigslet av en folkevalgt hvis man ønsker en politisk nøytral vigsler. Hvordan gjennomføres vielsen? Seremonien Det avsettes 15 minutter til vigselen, omtrent halvparten av tiden går med til å lese det faste vigsselsformularet. Vigselsformularet kan leses på nynorsk, bokmål eller engelsk. For andre språk må brudeparet selv stille med tolk/oversetter. Den øvrige tiden kan brukes til kulturelle innslag, ringutveksling o.l. etter brudeparets eget ønske. Vitner For at vigselen kan utføres må to vitner være tilstede. Dette er to personer som brudeparet velger (behøver ikke å være forloverne). Vitnene må være myndige. Kommunen kan stille med vitner på vigsler som finner sted på rådhuset, mandag til fredag kl. 09:00-15:00. Brudepar som ønsker dette må gi beskjed når de henvender seg til kommunen. Legitimasjon Før vigselen kan starte må brudeparet framvise gyldig legitimasjon. Vitner må også på forespørsel kunne framvise legitimasjon. Prøvingsattest Når vigselen er gjennomført mottar brudeparet en bekreftet kopi av prøvingsattesten (denne blir sendt i posten hvis vigselen gjøres på annet sted enn rådhuset). Denne fungerer som midlertidig vigselsattest. Endelig vigselsattest utstedes av folkeregisteret. Prøvningsattest - hvem kan gifte seg? Før vigselen kan gjennomføres må brudeparet søke folkeregisteret om en prøvingsattest. Denne attesten bekrefter at kravene for å bli vigslet er oppfylt, og det er den som skal signeres av brudeparet, vitnene og vigsler etter vigselsseremonien. Attesten er gyldig i fire måneder fra datoen den utstedes på. Forventet saksbehandlingstid i Skatteetaten er 0-6 uker, avhengig av om søknaden godkjennes automatisk eller om den må behandles manuelt av saksbehandler. Det er derfor viktig at brudeparet søker om attesten i god tid før vigselen, men ikke så lenge før at gyldigheten utløper før vigselsdatoen. Når prøvingsattesten er mottatt fra Skatteetaten må originalversjonen sendes til kommunen. Attesten kan sendes digitalt via eDialog (klikk på lenka og videre på "Send sikker digital post til Rauma kommune"): Kontakt oss med eDialog - Rauma kommune Alternativt kan attesten leveres på rådhuset, eller sendes i posten til: Rauma kommune Vollan 8A 6300 Åndalsnes Les mer om prøvningsattesten og søk på skatteetatens nettsider. Hvordan avtaler jeg tidspunkt og sted? For å avtale tidspunkt for vigsel må brudeparet ta kontakt med kommunen via vårt elektroniske skjema. For vigsler som skal gjøres i mandag til fredag kl. 09:00-15:00 er det ikke fastsatt noen tidsfrist, men vi anbefaler brudeparet å være ute i så god tid som mulig og minst tre uker før. Da er det enklere for kommunen å finne ledig vigsler. For vigsel på andre tidspunkt inkl. lørdag må henvendelsen være innsendt senest 6 uker før ønsket vigselsdato. Vi gjør også oppmerksom på at det i juli hvert år kan være vanskelig å få arrangert en vigsler, på grunn av ferieavvikling. Send forespørsel om vigsel her Priser Rauma kommune har et gratis tilbud til sine egne innbyggere og personer bosatt i utlandet, mandag til fredag (med unntak av helligdager) kl. 09:00-15:00. For at et par skal regnes som bosatt i kommunen må minst en i brudefølget ha folkeregistret adresse i kommunen. Personer bosatt i andre kommuner eller vigsel til annen tid og andre steder enn rådhuset, må betale et gebyr. Borgerlige vigsler Type vigsel Pris Vigsel i primærtid i rådhuset for brudefølger bosatt i kommunen*/utlandet (primærtilbud)** Gratis Vigsel i primærtid i rådhuset for brudefølger bosatt i andre norske kommuner*** 703 Vigsel i primærtid på annet sted enn rådhuset for alle brudefølger 1050 Vigsel på dagtid helg på rådhuset for alle brudefølger*** 1401 Vigsel på dagtid helg på annet sted enn rådhuset for alle brudefølger 1753 Primærtid for vigsel er mandag til fredag kl. 09:00‐15:00. Vigsel på hverdag utenfor primærtid/dagtid helg settes et gebyr etter avtale for å dekke lønnskostnad for vigsler. * Det er tilstrekkelig at kun en av personene i brudefølget er bosatt i kommunen. ** I primærtilbudet inngår bruk av rådhussalen uten leiekostnad, for evt. bruk av andre lokaler på rådhuset betales normal leie. *** I tillegg kommer vanlig leiekostnad for bruk av kommunalt lokale. Sist endret 19.10.2022 13.24