HandlingsveilederSiden er under arbeid Mistanke om vold/overgrep/alvorlig omsorgssvikt?Ta direkte kontakt med Politi (112) eller Barnevernstjenesten (x). Her kan fagfolk og foresatte se hvordan ansatte skal gå fram i arbeidet med barn, unge eller familier man har en undring eller bekymring for. Nivå 0: UndringHensikten med arbeidet på nivå 0 er å identifisere tidlig barn som kan ha behov for ekstra innsats gjennom å sette ord på det som skaper undring eller bekymring, og avklare med barnet og de foresatte om det er behov for handling. Dette er avklaringsfasen for fagpersoner, og den det gjelder skal involveres så tidlig som mulig. 0. Undringen oppstårDu starter å undre deg over et barn/en ungdoms helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling.Hvordan?I møte med den det gjelder, eller på bakgrunn av informasjon fra andre.Husk at bare du eier din undring – den er subjektiv og et viktig verktøy.Hvem?Alle medarbeidere.VerktøyKjennetegn på at barn og unge har det braObservasjonspunkter å være oppmerksom på hos barn/unge som vekker undring eller bekymring 1. Konkretiser undringenKonkretiser undringen eller bekymringen for deg selv. Ved behov, drøft med en kollega.Hvordan?Skriv ned observasjoner, situasjoner og handlinger. Vær så konkret som mulig.Del din undring og dine observasjoner med en leder/kollega. Det kan hjelpe deg i konkretiseringen. Husk at du eier uroen selv om andre kanskje ikke er enig med deg.Hvem?Medarbeideren som eier undringen.VerktøyUndringsnotatRisiko- og beskyttelsesfaktorer - en sjekkliste2. Del undringen med dem det gjelderTa en samtale med barnet/ungdommen og med foresatte så tidlig som mulig. Der deler du undringen din på en respektfull måte, som opprettholder muligheten for videre samarbeid.Hovedregelen er at barn skal høres direkte, ikke via andre voksneHvordan?Forbered deg på samtalenDrøft med en kollegaØv gjerne på samtalen sammen med en kollegaGjennomfør samtalenHvem?Medarbeider som eier undringen. (ev. avklares i enkelte tjeneste).VerktøySamtalekart barn (PDF, 242 kB) (Eksempel)Anbefalte nettressurserBarnehage - Dialogmodellen og Skole - DialogmodellenBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnekonvensjonen i saksbehandlinga (udir.no)SNAKKE - lar deg øve på viktige samtaler med barn og ungdom3. Grunn til å gå videre?Du vurderer behovet for videre oppfølging i nivå 1 eller 2, eller om det ikke er behov for å gå videre med uroen.Hvordan?Drøft gjerne med en kollega/leder i egen tjenesten.Innhent samtykke til å diskutere problemstillingen med kollega i annen tjeneste. Du kan også diskutere uten samtykke, men da må barnet/ungdommen anonymiseresTa beslutning samme med barnet/ungdommen og foreldrene.Ta beslutning innen to uker om saken skal gå videre.Hvem?Medarbeider som eier undringen.VerktøySamtykkeskjema (mer informasjon kommer)4. AvsluttHva gjør du?Følg egen tjenestes rutiner for å dokumentere.Hvem?Medarbeider som eier undringen. Nivå 1: Fra bekymring til tiltakHensikten med nivå 1 er å etablere et godt samarbeid med barn, unge og foresatte og få en god struktur på innsatsen på eget arbeidssted. 1. Lag en felles forståelse av barnets behovEt helt sentralt utgangspunkt for tidlig innsats er at barn, ungdom, foresatte og fagpersoner har felles forståelse av hva som er barnet/ ungdommens behov.HvordanGå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0. Sjekk at vi har felles forståelse av nåsituasjonen og barnet/ungdommens behov Har barna/ungdommene og de foresatte felles forståelse?Har familien og fagpersonene felles forståelse?Ta eventuell uenighet opp med egen leder for faglig støtte og veiledningIvareta barns rett til å bli hørt. Barnets beste er et grunnleggende hensyn ved alle innsatser tjenestene gjør. HvemDen som eier uroenVerktøyRisiko- og beskyttelsesfaktorer - en sjekkliste SamtykkeskjemaAnbefalte nettressurserBarnehage - Dialogmodellen og Skole - DialogmodellenSNAKKE - lar deg øve på viktige samtaler med barn og ungdomBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnets beste og retten til å bli hørt (udir.no)Innledning - Samarbeid til barns beste - Helsedirektoratet2. Planlegg innsats på individ- eller systemnivåBli enige om mål og planlegg innsatsen dere skal gjøre sammen med barnet/ungdommen og foresatte. Hvordan?Vurder om samtalen med barn og foreldre skal gjøres sammen eller hver for seg.Legg til rette for at barnet/ungdommen får si sin mening, men la det være valgfritt.Bli enige om mål og innsatser i fellesskap, og lag en plan.Avtal neste møte og evaluering av planen.Avklar hvem som er stafettholder for familien videre.Det som er avtalt referatføres. Følg rutiner for dokumentasjon i egen tjeneste.Hvem?Den som eier uroen ev. leder.VerktøyReferatmal (DOCX, 73 kB)Gode møter i Rauma kommuneAnbefalte nettressurserBarnehage - Dialogmodellen og Skole - DialogmodellenBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnekonvensjonen i saksbehandlinga (udir.no)SNAKKE - lar deg øve på viktige samtaler med barn og ungdom3. Iverksett tiltakDu iverksetter tiltakene du har planlagt.Hvordan?Du dokumenterer tiltakene iht. tjenestenes rutinerHvem?StafettholderVerktøyReferatmal (DOCX, 73 kB)4. Evaluer tiltakDu evaluerer tiltak(ene) - har vi nådd målet?Hvordan?Inviter til samhandlingsmøteTa utgangspunkt i bekymringen, målene og tiltakene som ble avtalt.Hvem?StafettholderVerktøyReferatmal (DOCX, 73 kB)Anbefalte nettressurserBarnehage - Dialogmodellen og Skole - DialogmodellenSNAKKE - lar deg øve på viktige samtaler med barn og ungdomBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnets beste og retten til å bli hørt (udir.no)Samordningsplikt for kommunen - Helsedirektoratet5. Avklar/besluttAvklar om tiltakene skal endres, videreføres eller avsluttes.Hvordan?Barnet/ ungdommen / foresatte involveres i avgjørelsen.Ved behov for veiledning og vurdering av tiltak som er gjort kan saken drøftes i ressursteam. Dette skal avklares med foresatte.Les mer om ressursteam barnehage (eksempel)Les mer om ressursteam skole (eksempel)Dersom flere tjenester skal involveres, gå videre til nivå 2.Hvem?StafettholderVerktøySamtykkeskjemaSamarbeidsarenaerAnbefalte nettressurserBarnehage - Dialogmodellen og Skole - DialogmodellenSNAKKE - lar deg øve på viktige samtaler med barn og ungdomBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnets beste og retten til å bli hørt (udir.no)Samordningsplikt for kommunen - Helsedirektoratet Nivå 2: Tverrfaglig innsatsHensikten med nivå 2 er å videreføre et godt samarbeid med barn, unge og foresatte, og få en god struktur på arbeidet når det inviteres en tjeneste til inn i samarbeidet. 1. Kontakt annen tjeneste og inviter til samarbeidDu tar kontakt med 1-2 tjenester som barnet, ungdommen og foresatte ønsker skal involveres.Hvordan?Samtykket fra familien forteller hvem du kan kontakte og hvilken informasjon som kan utveksles.Presenter det du vet om barnet/ungdommens/foresattes behov og inviter til samarbeid. Å drøfte med andre fagpersoner kan gi nye og verdifulle perspektiverTenk gjennom mulige tiltak i forkant av møtet og hvordan barnets rett til medvirkning best ivaretas.Bruk malen og planlegg samarbeidsmøtet. Møtemalen skal sikre involvering og et felles mål for møtet.Hvem?Stafettholder, på vegne av den det gjelder.VerktøyGode møter i Rauma kommune (eksempel)Anbefalte nettressurserBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)Barnets beste og retten til å bli hørt (udir.no)Samarbeid på individnivå - Helsedirektoratet2. Planlegg mål og tiltakInviter til samarbeidsmøte med barnet/ ungdommen / foresatte og aktuelle tjenester.I møtet blir dere enige om mål for innsatsen, planlegger tiltakene og hvem som gjør hva.Hvordan?Sjekk at dere har felles forståelse av barnets/ungdommens/foresattes behov – for å sikre felles utgangspunkt, felles mål og felles forståelse av ressurser og behov.Bli enige om hvilke mål dere jobber motDrøft hva dere kan gjøre for å nå målene og lag en plan.Vi anbefaler innsats både hjemme, i barnehagen/på skolen og i fritiden.Også barnet/ ungdommen kan ha ansvar for en innsats. Avtal neste møte og hvordan dere kan evaluere innsatsen.Avklar hvem som er stafettholder i det videre arbeidetHvem?Stafettholder, på vegne av den det gjelder.VerktøyReferatmal (DOCX, 73 kB)Barns beste-vurdering (PDF, 73 kB)Anbefalte nettressurserSNAKKE - samtalehjelp til deg som er bekymret for et barnLytt til barna - om barnekonvensjonen i saksbehandlingBarn og unges rett til medvirkning (bufdir.no)3. Iverksett tiltakAlle involverte gjør sin del at det som er avtalt.Hvordan?Gjennomfør tiltakene beskrevet i planen.Informer stafettholder dersom det oppstår hindringer eller endringer.Hvem?Alle som har ansvar for et tiltak. Stafettholder har oversiktsansvar.4. Evaluer tiltak5. Avklar / beslutt6. Ved fastlåst sak - opp et ledernivå Nivå 3: Omfattende tverrfaglig arbeidHensikten med nivå 3 er å jobbe strukturert og helhetlig når barn, unge og foresatte har flere involverte tjenester og det er viktig å koordinere innsatsen. 1.2. Sist endret 26.08.2025 10.17