Når man tar kontakt med kommunen må man oppgi årsaken til at man ønsker å benytte seg av denne muligheten. Det er imidlertid ikke et krav om dokumentasjon. Det holder derfor å fortelle kommunen hvorfor du ønsker å stemme hjemmefra.
Hvordan søker jeg om å stemme hjemme?
Du søker til kommunen om å få avgi stemme hjemme. Det er imidlertid ingen krav om at søknaden må være skriftlig. Det holder å ta muntlig kontakt med din kommune og oppgi at du ønsker å stemme hjemme.
Når er søknadsfristen?
Søknadsfristen er 4. september 2025 klokken 12:00.
Hvordan gjennomføres stemmegivingen hjemme?
Når du skal avgi din stemme forklarer valgmedarbeideren hvordan dette foregår. Valgmedarbeideren kan også besvare eventuelle spørsmål du måtte ha, eller sørge for å finne svar på spørsmålene dine.
Å stemme hjemme foregår nesten på samme måte som i et valglokale:
- Valgmedarbeiderne har med seg nødvendig utstyr, inkludert et stemmeseddelsett med alle partier og lister som stiller i kommunen og fylkeskommunen.
- Du velger en stemmeseddel for partiet eller listen du ønsker å stemme på og gjør eventuelle endringer på stemmeseddelen.
- Valgmedarbeideren sjekker legitimasjon, og stempler stemmeseddelen.
- Du slipper stemmeseddelen ned i urnen, og har avgitt din stemme. Valget er hemmelig, og du beholder selv stemmesedlene du ikke benyttet.
Behov for assistanse og hjelp
Valgmedarbeiderne kan forklare deg rutinen for å få avgitt stemme og bistå med den assistansen du måtte ha behov for.
Hvis du trenger assistanse til å gjennomføre stemmegivningen, kan valgmedarbeideren eller en person du velger selv hjelpe deg med dette.
Både valgmedarbeider og selvvalgt hjelper har taushetsplikt dersom de skulle få innsikt i hva og hvem du ønsker å stemme på.
Kontaktinformasjon
Hvis du ønsker å stemme hjemme på grunn av sykdom eller uførhet, ta kontakt med kommunen. Du kan sende e-post til post@rauma.kommune.no eller ringe 71 16 66 00.