Faktura ut fra kommunenRauma kommune ønsker å sende alle faktura digitalt, som AvtaleGiro, eFaktura i Nettbank, mobilbank og/eller Vipps, via digital postkasse(Digipost/eBoks) eller som vedlegg i en e-post. Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din. Rauma kommunes kontonummer er: 9655 09 49005 Du avgjør hvordan du mottar fakturaen Rauma kommune kan ikke bestemme hvilken kanal du får fakturaen i. Du styrer dette fullt og helt på egen hånd. Før fakturaen sendes gjøres det et oppslag mot de ulike kanalene i en bestemt rekkefølge, og fakturaen sendes i den øverste rangerte kanalen som er aktiv. Rekkefølgen er som følger: AvtaleGiro eFaktura (i nettbank, mobilbank og/eller Vipps) Digital postkasse E-post Blankett/papir AvtaleGiro AvtaleGiro er automatisk betaling. Den fungerer som tidligere ved at du oppretter eller avslutter avtalen gjennom banken din. Varselet om betaling med avtalegiro vil du få på samme måte som du får kontoutskriftene dine, dersom du har valgt skriftlig varsel ved opprettelse av Avtalegiroavtalen. Har du ikke nettbank? AvataleGiro er en god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger. Når du inngår AvtaleGiro bestemmer du selv om du vil ha bekreftelse på AvtaleGiro-betaling levert via digitale løsninger eller i posten. Klikk på denne linken for å opprette avtaleGiro eFaktura eFaktura er et godt alternativ til AvtaleGiro. Vi vil anbefale alle våre kunder å opprette eFakturaavtale i banken. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem, samt at den er ferdig utfylt, slikt at du slipper å taste kontonummer, KID og beløp. Nytt i 2019 er at eFaktura også er tilgjengelig i Vipps appen. eFaktura har to ulike varianter: Aktiv eFakturaavtale, som er ordinær eFaktura. Hvis du ikke ønsker dette, må du avslutte eFakturaavtalen i nettbanken. eFaktura JaTakkTilAlle. Denne sier ikke at du har en aktiv avtale med Rauma kommune, men har akseptert eFaktura fra alle fakturautstedere. Hvis du ikke ønsker dette, må du kontakte banken din eller skru av dette valget via Vipps appen. Å skru av valget i Vipps gjøres slik (NB: Vi gjør oppmerksom på at du da ikke lenger aksepterer eFaktura fra alle fakturautstededere): Logg deg inn i Vipps-appen Klikk på "profil" nederst til høyre Klikk på "betalingsvalg" Klikk på "eFaktura i nettbank og apper" Skru av "Alltid Vipps eFaktura". eFaktura via Vipps Alle eFaktura kan også bli presentert i Vipps appen, samtidig som den presenteres i nettbank og mobilbank for de som har dette. Betaling av eFaktura i Vipps er veldig eneklt og man bestemmer selv om betaling skal skje umiddelbart eller ved forfallsdato som står på eFakturaen. Vipps kommer stadig med nye oppdateringer av sin app for å bedre funksjonalitet og brukeropplevelsen. Vipps som selskap tar selv beslutninger om hvilke innstillinger som følger med en oppdatering. Eksempelvis har det blitt lansert oppdateringer som inneholder automatisk samtykke i å motta fakturaer på Vipps. Mange har reagert på at de ikke har gjort dette valget, men valget er gjort i det du har lastet ned oppdateringen. Dersom du ikke ønsker å motta eFaktura i Vipps, må du gå inn på innstillingene i appen og deaktivere dette. Dette gjøres slik: Logg deg inn i Vipps-appen Klikk på "profil" nederst til høyre Klikk på "betalingsvalg" Under regninger ser du "motta regninger i Vipps". Klikk på til høyre så den blir gråhvit. Mottak av eFaktura i Vipps er nå deaktivert. Du vil fortsatt motta eFaktura i nettbank og mobilbank. Husk at hvis du deaktiverer Vipps Regninger før en utestående faktura er betalt, må du betale fakturaen manuelt. Du finner betalingsinformasjonen på fakturaen i Vipps. Dersom du ikke ønsker å aksepterere eFaktura fra alle fakturautstededere automatisk (hverken i nettbank, mobilbank eller vipps appen) gjør vi oppmerksom på at du må følge beskrivelsen beskrevet under "eFaktura JaTakkTilAlle". Faktura i Digipost/eBoks For å motta faktura på Digipost eller eBoks må man ha opprettet en digital postkasse hos en av disse. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen vil disse være foretrukket foran Digital Postkasse. Fakturaer sendt til Digital postkasse innbygger (Digipost/eBoks) anses som fullverdige postleveranser. Varsling via SMS eller e-post på mottatt post styres fullt og helt på dine varslingsinnstillinger inne i din digitale postkasse, og kan ikke styres eller overstyres av Rauma kommune. Du kan lese om hvordan du oppretter din digitale postkasse, eller hvordan du reserverer deg mot digital post fra det offentlige her. Faktura som vedlegg i e-post Ønsker du å få fakturaen tilsendt som et PDF-vedlegg til e-post, kan du kontakte oss for å få registrert din e-postadresse i vårt system. Vi må presisere at dersom du har andre digitale kanaler som avtalegiro, eFaktura, Vippsfaktura eller Digital postkasse, vil disse bli foretrukket fremfor epost. Dersom du ønsker at fakturaene skal sendes til en annen e-postadresse, må dette meldes inn til kommunen. Faktura levert i posten Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert som papirfaktura i postkassen din fra en ekstern leverandør. Den eneste forskjellen du vil merke er at utseende på fakturaen er noe endret. Den nye blanketten har ikke girodel i bunnen, så om man ønsker å benytte brevgiro må man benytte en tom giroblankett, og fylle ut nødvendig informasjon som du finner på fakturaen. Tomme giroblanketter fås i servicekontoret i kommunen. På servicetorget kan du også få hjelp til utfylling av giro dersom dette er ønskelig. MinSide: Oversikt over dine kommunale fakturaer Ved å logge deg inn på MinSide får du oversikt over alle betalte og ubetalte kommunale fakturaer. Sjekk dine fakturaer på MinSide (krever innlogging) Sist endret 05.05.2021 13.52