Hvem kan få tilbudet?
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo alene, og som utfra sin tilstand kan komme i uforutsette hendelser der en har behov for å kunne tilkalle hjelp raskt.
Du er innforstått med bruken av alarmen.
Når skal du bruke alarmen?
Alarmen skal brukes om du har behov for hjelp og ikke klarer å tilkalle hjelp på annen måte. Alarmen skal ikke benyttes til ordinære omsorgsoppgaver som hjemmetjenesten bistår deg med til vanlig.
Responssenteret besvarer ditt alarmanrop og ser hvem du er. De vil spørre deg om hva du trenger hjelp til. Det vil da ringe til alarmboksen som er installert hjemme hos deg. Etter samtale med deg, og det er vurdert at du har behov for hjelp, vil personell fra hjemmetjenesten reise ut til deg.
En må regne med responstid, inntil 30 min.
Slik søker du om trygghetsalarm
En benytter samme søknadsskjema som for øvrige helse- og omsorgstjenester.
Du søker om helse- og omsorgstjenester ved å bruke vårt elektroniske søknadskjema
Hva koster det?
Dersom forvaltningsenheten vurderer at det er behov for døralarm knyttet til trygghetsalarm vil dette gis som helsetjeneste, og er gratis.
Hva skjer videre med søknaden?
Du får svar på søknaden innen 4 uker. Dersom saksbehandlingen ikke er ferdig innen denne fristen, skal du få et foreløpig svar med antatt saksbehandlingstid.
Klage
Slik klager du på enkeltvedtaket om trygghetsalarm eller på tjenesten.