Vedlikehold og vanlige feil
På NAV sine nettsider kan du finne hjelpemidler på det norske markedet: FinnHjelpemiddel
Sjekk om det er behov for batteribytte. Systemet varsler som oftest om dette. Ved gjentatt varsling etter at du har åpnet døra eller svart på telefonen, er det som regel batteribytte. Bruk 9V litiumbatteri.
- Sjekk at strømmen er tilkoblet.
- Sjekk at knappen/knappene (som regel plassert på siden) står i rett posisjon.
- Sjekk at det ikke ligger steiner i døråpningen.
- Slå alltid av og på stolen når du har prøvd å utbedre en feil.
- Sjekk at setet ikke står i for høy posisjon. Det kan hindre stolens funksjoner.
- Sjekk at ikke stolen står frikoblet (at motoren er frakoblet).
- Ta ut laderen fra støpselet i veggen og sett den inn igjen en gang i måneden.
- Les bruksanvisningen og sørg for gode laderutiner (lades alltid når den ikke er i bruk).
- Sjekk om heisen er tilkoblet strøm
- Sjekk automatsikring i sikringsskap.
- Sjekk nødstopp-knapp.
- Sjekk at heisen er kjørt helt frem til ladepunktet.
- Sjekk batteri i fjernkontroll.
- Påse at det er isfritt under løfteplattform.
- Ved lite luft i madrassen – sjekk CPR-utløseren, ventilene og slangene.
- Hør etter ulyd i pumpa (hvis madrassen har pumpe).
- Sjekk bruksanvisning som fulgte med madrassen. Hvis det ikke fulgte med- google navnet på madrassen så finner en den på nett.
- Sjekk ventil.
- Luft må fylles i puten med jevne mellomrom det vil si minst en gang i uken. Bruk medfølgende pumpe.
- Vask, olje og vedlikehold sykkelen jevnlig. Dette er krav fra Nav for at de skal reparere sykkelen hvis den trenger å repareres.
- Slitedeler til sykler, som dekk, slanger, pedaler, bremser o.l. dekkes ikke av NAV Hjelpemiddelsentral. Dette må du kjøpe selv, og sørge for at blir vedlikeholdt, eller eventuelt benytte et sykkelverksted.
- Spesialdeler til sykler kan dekkes via NAV Hjelpemiddelsentral. Kontakt hjelpemiddelutlånet i kommunen for hjelp til reparasjon.
- NAV Hjelpemiddelsentral har ansvar for motor og elektronikk.
Kontakt NAV hjelpemiddelsentral
Daglig vedlikehold
Vask
Hjelpemiddelet må rengjøres regelmessig. Det er viktig at alle bevegelige deler er rengjort, spesielt hjul og bremser. Fjern alt av hår (spesielt rundt hjulene) og matrester. Putetrekk bør tas av og vaskes i vaskemaskinen regelmessig. Ikke bruk høytrykkspyler. Rullestoler bør tørkes over jevnlig.
Smøring av deler
Etter vask og rengjøring må alle bevegelige deler som hjulaksler, bremser og fotstøtter smøres med olje.
Etterstramming av skruer
Det er viktig å gå over hjelpemiddelet regelmessig og etterstramme skruer og muttere som kan være løse. Dersom dette gjøres regelmessig, unngår en at hjelpemiddelet blir ødelagt og gjør at din sikkerhet blir ivaretatt.
Luft i dekk
Kontroller at det er nok luft i dekkene (i for eksempel sykkelhjul og manuelle rullestoler). På rullestoler som er i daglig bruk, anbefales det ukentlig sjekk av luft.
Lading av batteri
Hjelpemidler med batteri må lades regelmessig. Hjelpemiddelet må også lades dersom det går lengre perioder uten bruk, for eksempel ved vinterlagring. Batteriene risikerer å bli ødelagte dersom de står for lenge uten strøm. Les bruksanvisningen for ditt hjelpemiddel for å se hvordan du skal ivareta ladingen.
Reparasjoner av hjelpemidler utenfor åpningstid
Akutt reparasjon av hjelpemidler utenfor åpningstid utføres av NAV Hjelpemiddelsentral.
Ordningen omfatter hjelpemidler utlånt av NAV som kan sette deg i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd.
På kveldstid etter klokka 16.00, i helger og på helligdager kan akuttvakten kontaktes på telefon 91 78 11 22.
Les mer om akutt reparasjon av hjelpemidler på nav.no