Forvaltning og koordinerende enhet

Forvaltningsenheten – ditt kontaktpunkt for helse- og omsorgstjenester

Hos oss kan du: 

  • Søke om helse- og omsorgstjenester
  • Få veiledning 
  • Klage på vedtak 
  • Ta kontakt for å få informasjon om kommunens tjenester 


Vi behandler søknader og fatter vedtak om: 

  • Tjenester i hjemmet herunder hjemmesykepleie, praktisk bistand – personlig assistanse mm.
  • Institusjonstjenester 
  • Dagaktivitetstilbud demens 
  • Pårørendestøtte herunder avlastningstjenester og omsorgsstønad 
  • Omsorgsboliger med- og uten bemanning 
  • Individuell plan, koordinator og barnekoordinator 
  • Helse- og mestringsteknologi 
  • Middagsombringing 
     

Før du søker om tjenester, forventes det av deg at du:

  • Har fokus på å mestre din egen hverdag og tar vare på deg selv
  • Innhenter informasjon, søker råd og planlegger ut fra din egen livssituasjon
  • Tilrettelegger i din eksisterende bolig eller vurderer å bytte bolig dersom nødvendig
  • Benytter deg aktivt av støtte fra egen familie og nettverk
  • Benytter deg av tilbud fra frivillige organisasjoner, lag og foreninger
  • Bestiller nødvendige varer og tjenester, som for eksempel:
       − Dagligvarer
       − Middagslevering
       − Inngår avtale med apotek for levering av nødvendige apotekvarer
       − Følge til aktiviteter/avtaler
       − Transport
       − Rengjøring
       − Hagestell
       − Snømåking/brøyting
  • Går til innkjøp av mestringsteknologi som er allment tilgjengelig, for eksempel robotstøvsuger og GPS-klokke
  • Går til innkjøp av hensiktsmessig inventar, som for eksempel regulerbar stol og seng
  • Benytter deg av de lavterskeltilbud den enkelte kommune kan tilby
  • Tar kontakt med posten for hensiktsmessig plassering av postkasse
  • Tar kontakt med renovasjonsselskapet for bistand med eller hensiktsmessig plassering av søppeldunk
     

Når du søker om tjenester, forventes det av deg at du:

  • Sender søknad om tjeneste i så god tid som mulig
  • Definerer hvem som er nærmeste pårørende/ fullmektig/ verge 
  • Sørger for at eventuelle nødvendige samtykker og fullmakter foreligger og framlegges 
  • Utfører selv de oppgaver du mestrer selv 
  • Gjør deg kjent med innhold i vedtak, informasjonsskriv og avtaler. Tjeneste som ikke benyttes som oppsatt, vil som hovedregel utgå 
  • Deltar i utforming av egne planer og avtaler så langt mulig for å sikre egen medvirkning og innflytelse 
  • Yter en egeninnsats ved å følge avtaler for å nå dine målsetninger 
  • Gir beskjed dersom du ikke er hjemme til avtalt tid 
  • Møter til avtalt time 
  • Avbestiller eller avslutter tjenesten gjøres i så god tid som mulig 


Under tjenestebeskrivelsene framgår kriterier for hver enkelt tjeneste.  Klikk her for å lese tjenestebeskrivelsene (PDF, 535 kB)

Koordinerende enhet - for helhetlig oppfølging 

Du kan henvende deg til Koordinerende enhet for å få oversikt og hjelp til å koordinere tjenester. 

  • Vi tilrettelegger samarbeid mellom kommune og spesialisthelsetjenesten 
  • Vi oppnevner og veileder koordinator 
  • Vi bidrar i planlegging og utvikling av rehabilitering og habilitering 
  • Vi skal være et kontaktpunkt for samarbeidende tjenester i kommunen 

 

Forvaltningsenheten og koordinerende enhet er organisert i samme enhet, og holder til i første etasje på Helsehuset. 

Kontaktinformasjon : 47 51 54 65 (telefontid mandag til fredag klokken 9- 12) 

Kontakt

Koordinerende enhet
E-post
Mobil 47 51 54 65

 

Telefontid

Mandag-fredag: 9 - 12