Organisering av arkivansvar i Rauma kommune Klikk på en boks for å lese innholdet Overordnet arkivansvarKommunen plikter som offentlig organ å ha arkiv, etter paragraf 6 i arkivlova.Det øverste ansvaret for kommunens arkiv ligger hos kommunedirektøren, etter forskrift om offentlege arkiv paragraf 1. Det innebærer å sikre at arkivet skal være ordnet og innrettet slik at dokumentene er sikret som informasjonskilder for samtid og ettertid, og at arkivarbeidet omfattes av organets internkontroll (paragraf 4 andre ledd).Kommunedirektøren delegerer det operative ansvaret for arkivtjenesten til arkivleder/fagansvarlig for dokumentasjon. Fagansvarlig for dokumentasjon har fullmakt til å føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen, og er faglig overordnet i arkivarbeidet. Arkivleder rapporterer til nærmeste leder.Kommunalsjefens/enhetsleders ansvarHver enkelt kommunalsjef/enhetsleder har ansvaret for at saksbehandlingen og dokumenthåndteringen i deres virksomhet/stab skjer etter gjeldende lover, forskrifter og rutiner.Den saksbehandler/virksomhet/stab som er ansvarlig for behandlingen av en sak, har ansvaret for å ta vare på arkivmateriell under hele saksbehandlingen, og videre sørge for at de til enhver til gjeldende rutiner for arkivlegging/avslutning av en sak blir fulgt.Kommunalsjefens/enhetsleders ansvarAnsvar for de aktive objektarkivene (særarkiv ordnet etter objekt, f. eks. gårds- og bruksnummer, fødselsnummer) ligger til hver enkelt kommunalsjef eller enhetsleder.Kommunalsjef og enhetsleder har ansvar for at saksbehandlere har nødvendig kompetanse og kunnskap om lover og forskrifter, spesielt offentleglova.Det skal utpekes en arkivansvarlig/systemansvarlig for hvert enkelt objektarkiv (særarkiv). Vedkommende skal se til at enheten/ avdelingen følger de retningslinjer og rutiner som er nedfelt i kommunenes arkivplan.I følge personregisterloven er de aktuelle kommunalsjefer/enhetsledere ansvarlige for sine personarkiv (klientarkiv og elevarkiv) som kommer inn under regelverket i denne loven, såkalt konsesjonspliktige personregister, dvs. arkiv som en trenger konsesjon fra Datatilsynet for å oppbevare.Utsending av forvaltningsmelding.Fagansvarlig arkiv - ansvar og oppgaverFagansvarlig arkiv skal veilede og føre tilsyn med arkivdanning og arkivoppbevaring i kommunen.Den fagansvarlige har rett og plikt til:Rapportere til kommunedirektøren og foreslå tiltak som skal heve kvaliteten på arkivarbeidetUttale seg om arkivmessige konsekvenser av planlagte omorganiseringer i kommunenUtarbeide planer for arkivtjenestenPåse at arkivarbeidet skjer i samsvar med arkivplanenKontrollere at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og siketTa initiativ til oppdatering/endringer i arkivplanenÅ bli tatt med på råd når kommunen skal velge nye elektroniske sak-/arkivsystem og fagsystem og ved innkjøp av arkivmateriell, papir og skriveredskapÅ være kontaktperson for interkommunalt arkiv Fagansvarlig arkiv skal også legge vekt på disse oppgavene:Holde seg oppdatert innen faglig og teknologisk utviklingen på arkivsektoren, og om endringer i lov og regelverk for offentlige arkivGi faglig veiledning til arkivpersonalet og sørge for at arkivmedarbeiderne får tilbud om å utvikle sin faglige kompetanseTilby nyansatte nødvendig opplæringDokumentsenteret - ansvar og oppgaverArkivtjenesten er organisert som et sentralisert dokumentsenter. Personale som arbeider med postregistrering og andre arkivoppgaver er knyttet til, eller har rapporteringsansvar til dokumentsenteret. Fagansvarlig arkiv er leder for arkivtjenesten og faglig overordnet for arkivpersonalet i alle kommunale enheter.Dokumentsenteret sin hovedoppgave er å kvalitetssikre innholdet i kommunens dokumentflyt.Dokumentsenteret skal arbeide etter denne målsetningen:Dokumentsenteret registrerer inngående brev og andre forespørsler utenfra, og kvalitetssikrer disse ved journalføring og restansekontrollDokumentsenteret sikrer at arkivene dokumenterer opphavet til sakene (inngående dokumenter), saksbehandlingsprosessen (interne dokumenter, saksinnspill, utredninger) og resultatet av behandlingen (vedtak, avtaler, kopi av utgående skriv, oppfølging)Dokumentsenteret sørger for systematikk og sammenheng i arkivene, slik at disse fungerer som informasjonskilde for administrasjonen og allmennheten. Og som rettslig, forvaltningsmessig og historisk dokumentasjon for ettertidaDokumentsenteret tar vare på dokumentasjon av elektroniske arkivsystemArkivdepotets ansvarKommunen er etter § 18 i arkivforskriften forpliktet til å opprette et eget arkivdepot eller delta i et interkommunalt depotsamarbeid.Rauma kommune er deleier i Interkommunalt arkiv Møre og Romsdal IKS (IKAMR).Rauma kommune kjøper depottjenester både for papirakivene og digitale arkiver hos IKAMR.IKAMRs oppgaver:Kommunen er tilsluttet Interkommunalt arkiv i Møre og Romsdal og har delegert følgende oppgaver til det interkommunale selskapet:Ta vare på og tilgjengeliggjøre avlevert arkivmateriale for offentlig bruk, forsking og andre kulturelle formål i samsvar med arkivlova.Være depotinstitusjon for Rauma kommunes melde- og konsesjonspliktige arkiv i tråd med Personopplysningsloven.Digitalisering av kommunens byggesakarkiv.Bevare alle avleverte papirarkiv for Rauma kommune.Ta imot og bevare uttrekk av alle arkivverdige digitale arkiv for Rauma kommune. Sist endret 04.11.2025 23.55