Ny registeringsplikt for salgssteder av tobakksvarer og tobakkssurrogater

Norges lover - Klikk for stort bilde

Den 01.01.18 tiltrår nye regler for tilsyn av utsalgssteder for tobakksvarer og tobakkssurrogater. Dette medfører nye registreringsplikt for utsalgsstedene og tilsyn med salget.

 

Publisert av Trygve Børsting. Sist endret 04.12.2017

Registeringsplikt

Dette medfører en plikt for alle steder som selger tobakksvarer og/eller tobakkssurrogater å registrere seg i Folkehelsedirektoratets tobakkssalgsregister. Fra 01.01.18 vil det derfor være ulovlig å selge tobakksvarer og/eller tobakkssurrogater uten å være registert.

Eksisterende utsalgssteder plikter å registere seg innen 31.12.17, mens nye utsalgssteder fra og med 2018 må registere seg senest 14 dager før salget begynner.

Tilsyn

Rauma kommune skal føre tilsyn med alle registrerte salgssteder. Dette vil bli utført av Nordfjelske kontroll AS som har avtale om å utføre tilsyn på kommunens vegne.

Mer informasjon

Mer informasjon de nye reglene finnes på Helsedirektoratets nettsider.

Fant du det du lette etter?
 
Login for redigering