Går gjennom ordningene for matforsyning og hjelpemidler

I forbindelse med forberedelsene til innflytting i Helsehuset, benytter kommunen anledningen til å gå gjennom og fornye flere tjenester og arbeidsprosesser i helse og omsorg.

S1130004.JPG - Klikk for stort bilde

Publisert av Arnt Olav Hønsvik Herjehagen. Sist endret 19.06.2017

To arbeidsgrupper har nå gått gjennom ordningene for matforsyning og tekniske hjelpemidler ved hjelp av LEAN-metodikk og foreslått hvordan disse tjenestene skal fungere framover.

Forslagene er dokumentert i hver sin forprosjektrapport som nå er ute til høring. Kommunen ønsker innspill fra organisasjoner, brukere og innbyggere.

Forprosjektrapportene finner du nedenfor, frist for innspill er 15. juli som kan sendes inn via vårt elektroniske skjema merka: Innspill matforsyning og hjelpemidler.

 

Matforsyning

Helsehuset får nytt produksjonskjøkken basert på såkalt kok—kjøl. Det vil si at middagsmaten kjøles raskt ned etter at den er produsert, og vil da holde seg flere dager og er godt egnet for transport. I den forbindelse ønsker kommunen å innføre en ny tjeneste med matdistribusjon til hjemmeboende brukere av helse og omsorgstjenester i hele kommunen. En vil også samtidig – i samarbeid med en eller flere butikker – forsøke å få til tilsvarende distribusjon av ordinære mat- og dagligvarer for levering direkte til hjemmeboende.

Last ned forprosjektrapport (PDF, 611 kB)

 

Hjelpemidler

Om lag 1500 innbyggere i Rauma kommune har bistand av ett eller flere helserelaterte tekniske hjelpemiddel. Brukerne fordeler seg på de som vil være på helsehuset på langtid eller rehabilitering, hjemmeboende med helse- og omsorgstjenester eller helt vanlige innbyggere. Ansvaret for hjelpemidler er fordelt mellom kommunen og NAV Hjelpemiddelsentralen. Et viktig ambisjon for Rauma kommune er at sluttbrukerne skal merke minst mulig av denne finansielle ansvarsdelingen mellom kommunen og NAV ved at alle får hjelp fra kommunens hjelpemiddeltjenester til å få riktig hjelpemiddel.

For henvendelse til hjelpemiddeltjenesten foreslås det å innføre svartidsgarantier.  Kommunen ønsker å etablere et hovedlager for hjelpemiddel i kjelleren på Åndalsnes sjukehjem hvor alle hjelpemiddel skal vedlikeholdes og lagres før utlevering til innbyggere, hjemmeboende eller helsehuset.  Framover vil ulike velferdsteknologier utgjøre en ny og viktig type hjelpemiddel for alle brukergrupper. Et første eksempel på dette vil tas i bruk i helsehuset som utstyres med digitale personalvarslingsanlegg og elektronisk styrte dørlåser.

Last ned forprosjektrapport (PDF, 474 kB)

 

Send inn dine innspill via vårt elektroniske skjema

Fant du det du lette etter?
 
Login for redigering